Формула нової
української школи складається з дев’яти ключових компонентів, зокрема нового
змісту освіти, заснованого на формуванні компетентностей (умінь шукати, адаптуватися,
співпрацювати тощо), потрібних для успішної самореалізації в
суспільстві. Так, школа, має не
стільки нашпиговувати учнів знаннями, скільки вчити їх ними користуватися,
критично мислити.
Мовна освіта
нині – основа формування пізнавально-творчої особистості, що володіє високим
рівнем комунікативної компетентності.
Інноваційні процеси, що відбуваються в освіті,
сприяють виникненню нових підходів до організації й проведення уроків
української мови та літератури.
Сьогодні
провідними визначаються принципи навчання, що сприяють формуванню в учнів
позитивної мотивації в засвоєнні лінгвістичних знань, спроектованих на
ефективне спілкування в будь-якій життєвій ситуації.
Когнітивний
метод навчального процесу ввійшов у сферу викладання мов, що передбачає
вивчення мови в дії і ґрунтується на принципах свідомості й активності учнів у
процесі навчання.
Лінуре
Бойкарова (гірська школа) в когнітивній методиці провідними називає такі типи
когнітивно-розвивальних вправ:
– аналітичні, пов’язані з аналізом текстового
матеріалу;
– комунікативні, що передбачають залучення до
активної комунікативної діяльності, спрямовані на формування інтелектуально-креативних
здібностей: мовного чуття, дару слова, мислення, мовлення, уяви, уваги,
спостережливості тощо;
– асоціативні, які спонукають до
виявлення емоційно-почуттєвого ставлення до тексту й навчального матеріалу;
– дослідницькі, що передбачають залучення до
творчості через пошук, шляхом створення й розв’язання проблемних ситуацій.
Когнітивна вправа |
Загальна характеристика |
Принцип формулювання завдань |
Завдання на зіставлення |
Завдання передбачають
порівняння, заміщення, накладання, у різних контекстах, зіставлення валентних
зв’язків |
Порівняйте…Замініть…
Використайте замість … Яке слово має ширшу граматичну сполучуваність |
Завдання на виділення |
Завдання передбачають
вичленування й висунення на перший план певної мовної одиниці |
Виділіть …Використайте …
Зробіть акцент… Наголосіть… |
Аналітичні завдання |
Завдання передбачають поділ за
певною ознакою |
Згрупуйте за … Поділіть на
групи… |
Синтетичні завдання |
Завдання, спрямовані на
визначення місця в структурі цілого, об’єднання за внутрішніми, зовнішніми
зв’язками, структурування за аналогією, за зразком, об’єднання компонентів за
змістом, за асоціацією |
Об’єднайте…Співвіднесіть…
Знайдіть подібні… Згрупуйте за аналогією… Згрупуйте за зразком… Об’єднайте за
змістом… Утворіть асоціативні групи |
Завдання на класифікацію |
Завдання передбачають
групування об’єктів за одним чи кількома параметрами, вичленування підкласів,
з наступним об’єднанням їх у клас більш високого рангу, від якого легко можна
перейти до складових його підкласу |
Згрупуйте…Класифікуйте…
Об’єднайте за ознакою… |
Узагальнювальні |
Завдання на абстрагування,
категоризацію передбачають визначення категорій, понять |
До якої категорії належать… З яким
граматичним поняттям спів-відносяться… Яке граматичне явище… |
Завдання на встановлення
закономірностей або правил |
Завдання, як правило,
передбачають логічний висновок, пояснення загальних положень че- рез
конкретні форми прояву загального |
Установіть закономірність…
Виведіть закономірність… Сформулюйте правило… Зробіть висновок… |
Завдання на конкретизацію |
Завдання передбачають доведення
з опорою на факти; створення переліку конкретних об’єктів, які входять у
якусь множину |
Доведіть, що… використовуючи
наведені граматичні конструкції… Продовжте перелік… |
Трансформаційні завдання |
Завдання передбачають
синонімічну заміну форми без істотної зміни значень |
Використайте варіантні
форми…Замініть варіантними формами … Перебудуйте … |
Компресійні завдання: |
Завдання передбачають
скорочення |
Напишіть стислий виклад…
Скоротіть висловлювання … |
Завдання на розширення |
Завдання передбачають
доповнення новими елементами |
Поширте тезу … Доповніть
пояснення … |
Завдання на вибір |
Завдання передбачають вибір на
підставі імітації, за зразком, за аналогією, на основі репродуктивній або
творчій, що здійснюється самостійно чи під керівництвом |
Виберіть правильну модель,
користуючись поданим зразком. Оберіть правильні граматичні форми…
|
Отже, когнітивна
методика спрямована на виконання головного завдання мовної освіти – формування
когнітивної компетентності того, хто вивчає мову.
Немає коментарів:
Дописати коментар